KLAPPERSLANGEN (GYLDENDAL, 2014)

En kvindelig dansk dramatiker kommer ud i en professionel storm og flygter til et artist recidency i bjergene i Californien. Her møder hun noget der er så skræmmende, at det får de hastigt accelerende problemer derhjemme – med teaterchefer, forlag og svenske feminister – til at blegne.

“Den inciterende roman rækker langt videre end til sin adresse til teatret, med sin almene tematik om at arbejde med sin integritet i behold.” May Schack, Politiken.

“En stribe hurtigt og præcist tegnede enkeltepisoder og lettere humoristiske og satiriske personportrætter fungerer med scenisk præcision og træfsikkerhed, og stærkt står skildringerne af den psykiske nedbrydningsproces og kunstneriske identitetskrise, som romanens dramatiker gennemløber.” Jørgen Johansen, Berlingske.

“Vores indføring til skuespillet sker via en grotesk morsom samtale Astrid Saalbach har med en feministisk dramaturg på Stockholms Stadsteater (…) Det er lige på kornet, meget morsomt, meget skarpt, sandsynligvis selvoplevet.” Klaus Rothstein, Weekendavisen.

“Det kunne være skingert, men er det ikke, fordi forfatteren dels skriver uden vrede, dels ikke lægger fingrene imellem, når hun fremstiller sig selv og sin afgrundsdybe forfængelighed.” Mai Misfeldt, Kristligt Dagblad.

“Figurens selvforståelse er guddommelig. Den skånselsløse udlevering af kunstnerfantasien er modig og meget morsom, samtidig med at den er så pinlig. Igen er pointen at erhvervet er underordnet: mange vil kunne genkende drømmen om egen storhed, og virkelighedsjusteringen er grum.” Erik Svendsen, Jyllands-Posten.

Se Klapperslangen hos Saxo.com

FORDRIVELSEN (GYLDENDAL, 2011)

Andreas Ruud Christensen er en succesrig virksomhedsleder et sted i fyrrerne. Med sin kone og sine to børn tager han på skiferie i Alperne, men er mindst lige så optaget af sin mobiltelefon som af familien. En dag standser han midt på en af pisterne for at læse en sms og bliver torpederet af en ung mand på snowboard.

Da han efter nogle dage begynder at vågne, er dele af hans hukommelse forsvundet, noget for altid, og hans personlighed forandret. Alle andre ved tilsyneladende mere om ham, end han selv. Han kæmper for at få sit liv tilbage, men afstanden til omgivelserne bliver mere og mere tydelig. Også til familien; hvad Andreas ikke selv husker, har hans kone imidlertid fundet ud af. Det får svære konsekvenser, og efterhånden må han se sig fordrevet fra både familie, arbejde – og sig selv.

“Væk bliver man også i Astrid Saalbachs roman, som man rammes og rives med af, som en litterær lavine.” 5 stjerner, Lasse Horne Kjældgaard, Politiken.

“Både på spændingsplanet og på indlevelsesplanet er det en læseværdig og -venlig bog. En bog, der sætter tanker i gang om, hvor sårbare vi egentlig er, og hvor lidt der skal til at ændre alt det, vi tager for givet.” Christine Fur Fischer, Fyens Stiftstidende.

“Bogen er – undskyld klichéen – åndeløst spændende, den er uforudsigelig og overraskende, den er hjerteskærende på en usentimental måde, den er morsom, den er uhyggelig, den er sær, og midt i alt dette behandler den de største eksistentielle og moralske temaer: hvem er jeg, hvis ingen vil kendes ved mig? Hun behersker romanformen mere suverænt end de fleste.” Nils Gunder Hansen, Kristeligt Dagblad.

“Astrid Saalbach beskriver Andreas’ ny liv så mesterligt, at læseren sidder med tilbageholdt åndedræt. Egentlig er det en rædselsvækkende tanke, og måske er det derfor, at bogen gør så stort et indtryk. Eller også er Saalbach bare en eminent forfatter.” 4 stjerner, Christina Blangstrup Dahl, Dagbladenes Bureau.

“Astrid Saalbach er den danske forfatter, der mest suverænt kan springe mellem gedigen realisme og hallucinerende, visionære syner, og dermed tøver man ikke over for tekstens virkelighedsplan. Udgangskapitlet er rasende godt skrevet, intet mindre.” 5 stjerner, Erik Svendsen, Jyllands-Posten.

“Saalbach er ude i et større modernistisk henrettelsesprojekt, og det er der kommet megen morskab og flere eftertænksomme gys ud af.” George Hilton, Ekstra Bladet.

Se Fordrivelsen hos Saxo.com. Se Fordrivelsen som lydbog hos Saxo.com.

FINGEREN I FLAMMEN (GYLDENDAL, 2005)

Claire er smuk. Usædvanlig smuk. Og hendes udseende har været bestemmende for meget af det, der er sket i hendes liv, siden den noget forkomne barndom. Nu studerer hun på Musikkonservatoriet, og er alene med en lille dreng. Begge dele er svært. En dag anklager hun en af sine lærere for at have forgrebet sig på hende. Det får vidtrækkende konsekvenser – både for Claire og læreren. Men hvad skete der egentlig den dag i skoven?

”Blændende… Næsten umulig at slippe romanen, før det sidste blad er vendt. Fingeren i flammen er psykologisk spændingskunst af første klasse… Et godt bud på årets bedste danske roman.” 6 stjerner, John Christian Jørgensen, Ekstra Bladet.

”Astrid Saalbachs nye, meget underholdende og uhyggelige roman om den smukke violinist Claire er et blændende studie i kvindelig skønhed.” Erik Svendsen, Jyllandsposten.

”Ikke alene en velskreven, flot gennemført psykologisk skildring, men også en fin udfoldelse af noget så enkelt som overbærenhed og tolerance.” Erik Skyum-Nielsen, Information.

”Stemmelejet, uroen, for ikke at sige uhyggen, og de fine modulationer gør Astrid Saalbachs roman til noget særligt.” Liselotte Wiemer, Weekendavisen.

”En fængslende læseoplevelse.” 5 stjerner, Mai Misfeldt, Berlingske Tidende.

Udkommet på svensk på Bonniers Forlag, og sendt som radioroman i Sveriges Radio, 2009. Udkommet på estisk i 2010.

Se Fingeren i flammen hos Saxo.com. Se Fingeren i flammen som e-bog på Saxo.com.

DEN HUN ER (ROSINANTE, 1999)

Ingeborg Schmidt er skuespiller, men bor i udlandet. Hun kommer til Danmark for at være med i en film, og opsøger sin tidligere lærer, og rektor for teaterskolen Anna Munthe, der engang var en stor skuespiller. Nu er hun gammel og senil. Herfra begynder rejsen i Ingeborgs egen historie, gennem ungdommens usikkerhed, ensomhed og søgen efter et ståsted i tilværelsen som kvinde, kunstner og menneske frem til dagen i dag og – den hun er.

”Man sidder med en sikker fornemmelse af, at den roman ikke bare holder til flere læsninger, men at den som kunstnerroman vil skrive sig ind i den danske litteraturs historie.” John Chr. Jørgensen, Ekstra Bladet.

”Man overgiver sig betingelsesløst”. Mai Misfeldt, Berlingske Tidende.

”Uhyre underholdende og præcis i sin skildring af en teateruddannelse, der i løbet af tre år er tæt på at nedbryde, mens den tilsyneladende frigør.” Bettina Heltberg, Politiken.

FJENDENS LAND (ROSINANTE, 1994)

Dobbelthistorie om to kvinder. Den ene vil skrive en roman om den anden: fysioterapeuten Agnete der får et barn med en arabisk indvandrer uden at fortælle ham om det, og på den måde kommer til at snyde sønnen for en far, og faren for en søn. I sin iver efter at lave research til romanen, udløser den første kvinde en katastrofe.

”Mesterligt inciterende roman… Originalt, glasklart, og uden et sprøjt af mondænt splatteri… Det knirker i læseren af fryd.” John Chr. Jørgensen, Politiken.

”Astrid Saalbach eksponerer her med sit forfatterskabs sjældne finfølelse en række tillidsfulde og alligevel forlegne kvindeskæbner.” Berlingske Tidende.

”Raffineret afdækning af en kvindes forsøg på at sætte sin angst, og sine længsler, på ord. Fascineret føres man igennem et plot, der efterhånden bliver spændende som en krimi.” Vibeke Blaksteen, Kristelig Dagblad.

Udkommet på svensk på Bonniers Forlag.

DEN GLEMTE SKOV (GYLDENDAL, 1988)

Milena mistede sin mor som lille, og har altid troet hun døde en naturlig død. Nu hvor hun selv er sidst i tyverne, får hun pludselig at vide, at moren blev fundet myrdet i en skov. Mordet blev aldrig opklaret.

Opdagelsen kommer til at præge hele Milenas vågne og drømte forestillingsverden. Den påvirker hendes arbejde med børnene i skolen, hvor hun er lærer, og den sniger sig ind som et uhåndgribeligt element i hendes papirløse forhold til musikeren Jacob.

MÅNENS ANSIGT (NOVELLER, GYLDENDAL, 1985. GENUDGIVET 2005 I REVIDERET UDGAVE)

”Kvinden der døser på stranden, mens døtrene leger i vandkanten, en anden kvinde man følger et par timer hos frisøren, en mand der kører en hund ned på en natlig landevej. Undervejs lades de korte fortællinger op med en voldsom betydning, og en ofte helt uhåndgribelig uhygge.” Camilla Christensen, Berlingske Tidende.

”Saalbach er en fascinerende, rå, gådefuld forfatter, der forvandler hverdag til poesi, og viser hvordan tryghed sådan set kun er balancegang på undergangens kant.” Marie Louise Kjølbye, Information.

”Hendes replik er sylespids.” Niels Barfoed, Politiken.

”Rammer rent og hårdt og uden omsvøb.” Jens Andersen, Kristeligt Dagblad.

Novellerne er udgivet enkeltvis i antologier på tjekkisk, engelsk, amerikansk, polsk, svensk og norsk.

Se Månens ansigt på Saxo.com. Se Månens ansigt som e-bog hos Saxo.com.